Improvisatie


Improvisatie theater gaat over waarachtig spel in het moment. Er wordt in een improvisatie van je gevraagd snel keuzes te maken en jezelf en je mede spelers interessante, ontroerende of grappige spel-impulsen te geven. Zonder enige repetitie vooraf en zonder script! Hieronder een lesoverzicht van het eerste halfjaar om alvast een beeld te krijgen.

Week 1 – kennismaking en basiselementen 

Kennismaken met alle deelnemers, alledaagse improvisatie bespreken, basiselementen van  improvisatie voorleggen en het curriculum doornemen. 

Lesdoelen: 

- Huisregels van de cursus 

- Alledaagse improvisatie 

- Eerste kennismaking met improvisatie 

- Kernelementen van improvisatie bespreken 

- Goede sfeer neerzetten 

Week 2 – vertrouwen en aanvaarding 

Samen iets neerzetten vergt vertrouwen en aanvaarding. Een improvisator moet soms grote  beslissingen maken en achter die keuzes staan. Improvisators moeten ook de keuzes van anderen  aanvaarden en erin meegaan. 

Lesdoelen: 

- Wees jezelf 

- Zorg voor elkaar 

- Instemmen  

- Aanvaarden  

- Doorbouwen en samenwerken  

Week 3 – aandacht en onthouden 

Als we samen iets creëren dan moeten we zorgen dat we goed communiceren en vooral naar elkaar  luisteren. We moeten bouwen op wat er als is neergezet en mogen het niet vergeten om de scene  voort te zetten. 

Lesdoelen 

- Luisteren en projecteren 

- Zien, luisteren, spiegelen en vergroten 

- Onthouden 

- Ritme voelen 

Week 4 – ruimte gebruiken 

Als de spelers zien, voelen, horen, ruiken en reageren op hun omgeving kan get publiek dat ook. 

Lesdoelen 

- Wees specifiek 

- Mime  

- Spiegelen 

- Maak je omgeving meer dan alleen objecten, denk aan temperatuur, luchtvochtigheid,  atmosfeer etc. 

Week 5 – karakter en emotie

Emotie is een kern van improvisatie. Emotie is een van de grootste facetten waar een publiek mee  identificeert en staat daarom centraal. 

Lesdoelen 

- Emoties oefenen tot in de extremen 

- Voelen en meer voelen 

- Begin met een emotie en bouw dan het verhaal 

- Aanvaarden, als we aanvaarden kunnen we gewoon zijn en hoeven we niet uit te leggen,  verdedigen of onderhandelen 

- Speel gewone scenes met een verhoogde emotie 

Week 6 – Emotionele Reacties 

Scenes gaan over hoe we ons voelen over onszelf, de omgeving en onze medespeler(s). Keuzes  maken en die uitvoeren stuwt de scene voort. 

Lesdoelen 

- Maak de reden van onze emotie actief in de scene 

- Vind meer details door de emotie 

- Blijf fysiek met de actieve elementen 

- Voel! Zorg dat je emotie in al je bewegingen woorden, gezichtsuitdrukkingen te merken is 

Week 7 – Oefenen en vragen 

Korte kans halverwege de cursus om te evalueren en te kijken of iedereen alles begrijpt of graag  specifieke dingen opnieuw door willen nemen. 

Lesdoelen 

- Zorgen dat iedereen up-to-date is 

- Zelfvertrouwen hebben om vragen te stellen 

Week 8 – Spelletjes  

Een les vol met spelletjes waar iedereen de lesmaterialen kunnen toepassen in de vorm van korte en  langere spelletjes. 

Lesdoelen 

- Ervaring opdoen 

- Met zelfvertrouwen verschillende scenes navigeren 

- Alle lessen toepassen 

Week 9 – Keuzes maken 

Met de groep beslissen welke spellen en scenes ze willen opvoeren voor de showcase. 

Week 10 – Generale repetitie 

 

Alle gekozen spellen en scenes meermaals doornemen ter voorbereiding op de eindpresentatie.


Docent: Zuva Martens