Theaterlab


‘All the world’s a stage and all the men and women merely players.’

 

Zo begint Shakespeare’s ‘As you like it’. Een zin die nog vaak wordt gebruikt door mensen die toneelspelen, graag naar het theater gaan en iets dat wordt gezegd over mensen die goed zijn in het uitdrukken van zichzelf.

In de cursus van het theaterlab gaan vertrekken we vanuit deze zin, om samen al spelende wijs onderzoek te doen naar de wereld als podium, en wat er gebeurt als de wereld daarbuiten naar het podium wordt gebracht. Wat voor plek is het theater voor de snel veranderende wereld waar we in leven, en hoe kunnen we iets over die wereld vertellen door theater?

 

In het theaterlab gaan we samen als de slag als makers en spelers. We zullen onderzoek gaan doen naar hoe je als speler je eigen theater werk kan maken, en daar zelf in spelen. Door de cursus heen zullen we langs een aantal basics van spelen en performen gaan, om gezamenlijk (opnieuw) kennis te maken met spelen. In de rest van de cursus gaan we gezamenlijk aan de slag met de vragen:

‘Wat is theater? Wat kan theater allemaal zijn? Wat wil ik vertellen en hoe kan ik dat vertellen met theater?’

 

In de cursus werken de docent en de deelnemers samen om als deelnemer handvaten te krijgen voor hoe je theater kan maken, waar je allemaal aan kan denken en hoe je vanuit spelen tot theatermaken kan komen.

 

Voor wie? De cursus is geschikt voor iedereen die houdt van theater, nieuwsgierig is naar anderen en zichzelf, niet bang is voor een uitdaging en plezier wil vinden in het samenwerken met anderen.

 

De lessen zullen een mengeling zijn van spelopdrachten, maakopdrachten en bronnen die we met elkaar delen om elkaar te inspireren. We zullen improviseren, gezamenlijk scenes maken, in duo’s en alleen werken. Elke week laten we aan elkaar zien wat we hebben gemaakt. De cursus is heel open voor input en behoeftes van deelnemers, zo kunnen we samen ons ideale theaterlab vormgeven.

 


Docent: Jesper Pouw



Lesplan 2021/2022

Les 1: Kennismaking. De eerste les staat in het teken van het leren kennen van elkaar. We gaan bezig met een aantal spelopdrachten om elkaar door spel te ontmoeten. We gaan samen nadenken over hoe we het theaterlab voor ons zien en alvast kijken naar een bron met een kleine maakopdracht om opzoek te gaan naar een kortverhaal, over iets anders dan jezelf, wat je wilt vertellen. We maken hier een begin aan en we werken hier in de volgende les op door.

 

Les 2: Vertellend theater. In deze les gaan we aan de slag met de verhalen die de deelnemers hebben uitgekozen. We gaan onderzoeken hoe je, door middel van spelopdrachten, theatraal een verhaal kan vertellen. Bronnen voor lessen is de maakstijl van Eline Arbo en haar voorstelling Weg met Eddy Bellegueule.

 

Les 3: Vervolg vertellend theater. We gaan verder met de scenes die de deelnemers maken en voegen hier naast spel en tekst ook muziek, beweging en beeld aan toe. De gemaakte scenes laten we aan elkaar zien in een montagevorm.

 

Les 4: Interdisciplinair maken. We gaan ons verdiepen in interdisciplinair maken. We gaan oefeningen rondom spel, tekst, beeld, beweging en muziek doen. Hierin gaan we kijken wat er gebeurt als je deze disciplines samenbrengt en hoe je een verhaal kan versterken door middel diverse disciplines. Bronnen is voornamelijk het werk van NITE.

 

Les 5: Vervolg interdisciplinair maken + persoonlijk verhaal. We gaan door op de les van de week ervoor en voegen een persoonlijk verhaal waar de deelnemers zich comfortabel mee voelen aan toe. De deelnemers gaan in groepen of individueel werken om tot een korte scene te komen. Doel van de les ligt voornamelijk op het ontdekken van verschillende mogelijkheden van het vertellen van een persoonlijk verhaal dan enkel tekst.

 

Les 6: Uitloop les. Deze les gebruiken voor het uitlopen van het programma hiervoor, mocht het niet nodig zijn ergens wat tijd in te halen wordt deze les gevuld door iets anders relevants.

 

Les 7: Maken vanuit actualiteit. De deelnemers nemen een artikel of iets dergelijks mee waarin er iets wordt verteld rondom een actualiteit in de wereld. De deelnemers gaan onderzoeken hoe ze dat soort informatie kunnen theatraliseren en hoe ze dat verhaal vertellen. Bronnen voor deze les is onder andere het werk van Audrey Wollen.

 

Les 8: De wereld door jou ogen. Tijdens deze twee lessen gaan we bezig met het creëren van een theatrale wereld waarin een stukje van ieders eigen blik op de wereld te zien is. De spelers werken individueel, maar begeleiden elkaar. Ze gaan werken met alles wat ze de afgelopen tijd heeft gedaan. Bronnen voor deze lessen is het werk van Kae Tempest.

 

Les 9: Vervolg van de wereld door jou ogen. We werken door op de les hiervoor en gaan door middel van feedback geven volgens een bepaalde methode door op de scenes die gemaakt zijn, om ze aan elkaar te verbinden en een korte voorstelling te monteren. Dit doen we allemaal gezamenlijk.

 

Les 10: Uitloop les/montage. Deze les is voor uitloop mochten we ergens langer de tijd aan willen besteden. Mocht dit niet nodig zijn vullen we het op met iets anders relevant.

 

Les 11: Presentatieles. Deze les gaan we laten zien aan de andere groepen waar we mee bezig zijn geweest in de cursus.